INTRODUCCIÓ
Entre les últimes dècades del segle XIX i el primer terç
del XX es produïren tot un seguit de fets que acabarien esclatant amb les
guerres mundials i les revolucions socialistes i antiimperialistes. La societat
no tornaria a ser la d’abans.
Els moviments d'Avantguarda són un conjunt de tendències
artístiques i literàries que sorgiren durant el primer terç del segle XX,
especialment a França i Itàlia, amb una voluntat de ruptura dels models
artístics, però també morals. Per aquesta voluntat de trencar amb tot reben el
nom de moviment malgrat ser un conjunt de corrents. De fet, les Avantguardes es
convertiran en l'expressió més genuïna de la nova societat industrial.
Els moviments d’avantguarda que, de manera escalonada i
oposant-se els uns als altres, es desenvoluparen, dividiran la literatura
contemporània en dos grans blocs antagònics;
a) Els qui l’entengueren com una experiència de cultura
i, més en concret, com una construcció lingüística autònoma.
b) Els qui, al contrari, l’entengueren com una aventura
i, per tant, com un acte de ruptura i de recerca no solament moral, sinó també
artística.
Aquests grups d’avantguardes, des dels punts de vista més
diversos i plantejant alternatives i objectius igualment diferents,
qüestionaren la cultura tradicional i els moviments anteriors, com el
noucentisme. Tot i això, en alguns casos arribaren a influir-se entre sí, però
poques vegades arribaren a confluir i a proposar alternatives capaces d’incidir
socialment. Conscients de la seua incapacitat per transformar el món, optaren
per la provocació i el terrorisme cultural contra la moral burgesa, i, a causa
del seu caràcter contradictori i desorganitzat, generalment tingueren una vida
efímera. Però les seues propostes han estat integrades fins el punt que avui
podem afirmar que la major part de l’art i la literatura actual tenen les seues
arrels a les avantguardes.
EL CUBISME
En un primer moment naix com a grup pictòric a París
l’any 1907. És el primer moviment que qüestiona la representació de la realitat
temporal i ho fa seguint els mètodes de la ciència. D’ací, l’ús en les arts
plàstiques de les formes geomètriques per la representació dels objectes, els
quals havien de ser reconstruïts per l’espectador, que els veu com si els
contemplés des de diversos angles alhora. L’emoció, doncs, radica en la
disposició dels elements i no en els elements per ells mateixos. La tècnica del
collage (substitució de parcel·les de pintura per trossos de paper, roba, etc.)
va contribuir en gran manera a la recerca d’aquesta emoció.
En l’àmbit literari el cubisme va introduir el
cal·ligrama (Apollinaire) el collage i els jocs tipogràfics. Els cubistes més
coneguts van ser els pintors George Braque, i Pablo Picasso, i l’escriptor
Guillaume Apollinaire.
EL FUTURISME
Encara que va ser creat a París el 1909 per l’escriptor
italià Filippo Tommaso Marinetti, va ser a Itàlia i a Rússia on va assolir el
seu màxim desenvolupament. Al contrari que els cubistes, que només volien una
renovació estètica, els futuristes tenien una voluntat clara d’influir sobre la
societat. La seua idea principal és el rebuig de tota la tradició occidental.
La nova cultura que proposaren s’havia de basar en la tecnologia (maquinisme),
i en la lluita i el combat (la qual cosa duria a exalçar la primera guerra
mundial).
La renovació de la literatura havia de tenir com a base
les paraules en llibertat, que implicarien una reforma de les tècniques
d’escriptura (destrucció de la sintaxi, utilització anticonvencional de les
majúscules, la puntuació, els símbols gràfics i els espais blancs) amb una
clara tendència a destruir l’harmonia tipogràfica tradicional. També
introduïren en els seus textos el lèxic específic de la ciència i la
tecnologia. Amb tot, algunes de les seues propostes, ni que foren ja molt
desprogramatitzades, persistiren a Catalunya a través del model fixat per
Salvat-Papasseit.
EL DADAISME
El moviment Dadà va ser fundat a Zurich l’any 1916 per
alguns intel·lectuals europeus que s’havien refugiat a Suïssa a causa de la
guerra. Entre ells estava el romanés Tristan Tzara, que va esdevenir el màxim
impulsor.
El Dadà significa una actitud de rebuig tant de l’ordre
establert com de totes les possibles alternatives. L’actitud dadaista és, per
tant, una denúncia de la inutilitat, no només de l’art i la literatura
tradicional, sinó també de tots els corrents que havien sorgit des de principis
de segle. Les aportacions més importants del dadaisme van ser el
desenvolupament del collage cubista amb la incorporació de materials
industrials presentats fora del seu context utilitari, i també la creació de
l’escriptura automàtica, en la qual després aprofundiren els surrealistes.
En resum, hem de dir que el nom d'aquest moviment parteix
de l’onomatopeia infantil da-da, i va suposar una rebel·lió contra l’art
burgés. És un moviment anarquitzant enfront del racionalisme dominant i
precedent de superrealisme.
EL SURREALISME
Va nàixer a França a principis dels anys 20 com una
derivació del moviment dadà. André Breton, el seu màxim ideòleg, va publicar el
1924 el primer manifest surrealista.
Aquest moviment és la revolució literària més important
des del Renaixement. Els surrealistes estan molt influïts pels estudis
psicològics de Sigmund Freud i per autors com Carls Marx, i creuen que
l’esperit humà no està en la part conscient de la nostra ment, que està
condicionada per la raó, la lògica i per tota una sèrie de tabús i complexos que
tenen un origen social. Cal anar a buscar l’autèntic esperit de l’home en el
subconscient, que només es manifesta lliurement a través dels somnis o dels
estats, que com la hipnosi o la drogoaddicció desinhibeixen la ment dels
condicionaments socials i morals importants per la raó.
Els textos surrealistes, autèntiques al·lucinacions,
poques vegades es poden entendre racionalment i només pretenen estimular la
fantasia i la imaginació del lector. L’erotisme, lògicament, estarà sempre molt
present al costat d’un humor absurd i cruel. El seu humor va més enllà de crear
el caos intel·lectual: vol crear una crisi de consciència. D’ací que el
moviment es va comprometre políticament. Amb tot, l’aportació del surrealisme
forma part primordial de l’estètica del S.XX.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada