RENAIXENÇA


El romanticisme

El terme romanticisme designa el fenomen històric de la transformació del concepte d’autor i de la creació literària, i artística en general, produït després de la crisi dels plantejaments del Neoclassicisme.

El Romanticisme fou també una lluita contra les barreres dels gèneres, del descobriment de la poesia popular i la reivindicació de la imaginació i de la capacitat creadora, enfront dels principis de la imitació anteriors.

El moviment entra a l’Estat espanyol per dos camins: Catalunya i Andalusia. Catalunya i la resta del llevant espanyol trien preferentment la tendència tradicionalista, com ho demostra la gran quantitat de traduccions de Walter Scott i Chateaubriand. Andalusia i després Madrid incorpora la tradicionalista, la revolucionaria, seguint autors europeus com  Byron i Hugo.

Pel que fa a les característiques que té el romanticisme en la nostra llengua, cal dirigir-nos a la generació de 1808, de formació il·lustrada i liberal, que va viure i patir la invasió napoleònica. Una mostra d'aquest romanticisme la trobem a la revista El Europeo, que va introduir la filosofia i l’estètica romàntiques, intentant reconciliar classicisme i romanticisme (d’ací el to més conservador), emprant la llibertat creadora, el sentiment com a categoria estètica, l’estima per l’època medieval, la bellesa de la tradició cristiana i l’interés per la poesia popular.


La renaixença

La Renaixença tanca el període que convencionalment s’ha anomenat Decadència, el qual abasta els segles que es caracteritzen per la davallada d’una producció literària i unes manifestacions culturals cultes en llengua pròpia. Per tant, podem establir que el moviment renaixencista, va constituir un intent de recuperar i definir una consciència cultural en català i, alhora, d’adaptar alguns dels corrents més vius de la cultura europea. Així doncs, els conceptes de decadència i de renaixença són considerats contraposats.

La renaixença no s'inicia en una data precisa. És un moviment que s’insinua a les acaballes del segle XVIII, comença a Catalunya durant els anys trenta, es defineix i es consolida durant la dècada dels 50-60 i aconsegueix la plenitud de 1870 a 1 880.

En 1833 la publicació de l’oda La Pàtria de Bonaventura Carles Aribau marca l’inici del moviment. Arran d’aquest punt s’articula una recuperació de l’ús de la llengua que hauria d’implicar la hipòtesi de la recuperació de la tradició cultural en conjunt. Les glòries medievals i especialment la de la llengua apareixen en poemes romàntics en castellà.

La creació dels Jocs Florals, en 1859, significa la consolidació del moviment, que veu incorporar noves plataformes institucionals i periòdiques. S'intensifica el procés d'expansió dins i fora de Catalunya; de fet el mateix 1859 apareixen també els Jocs Florals a València. Sembla revifar l’ús literari del català però encara manca una codificació de la llengua i d’un teatre culte i modern. 




                                  



La poesia de la renaixença i els jocs florals

La Renaixença i els Jocs Florals van units. La celebració d’un concurs, els jocs florals, a imitació dels certàmens medievals, va ajudar a revitalitzar la producció poètica en la nostra llengua. Els precedents d'aquesta festa literària provenen a través dels motius que suscita el Romanticisme, i que renova el coneixement i l'exaltació del món medieval i trobadoresc. El fet de l'existència dels Jocs motiva els escriptors de llengua catalana, el conreu de la poesia i l'aparició de la premsa i les editorials.

Al País Valencià les justes literàries adquiriren un context diferent en tant que patiren el canvi de mans ocorregut a Lo Rat Penat. A més, i malgrat que Lo Rat Penat significà un factor de prestigi per a la cultura valenciana i el llemosinisme en els sectors menys castellanitzats, la impossibilitat de fer-los en una llengua, limita les produccions poètiques i s’estancaren en els tòpics dels temes fixats.


El lema dels jocs florals era PÀTRIA, FE i AMOR. El més consolidat era el de la Pàtria, perquè suposava per als poetes l’evocació nostàlgica del passat esplendorós, i l’esperança del ressorgiment vigorós de la nació. La poesia jocfloralesca aconseguirà l’exaltació històrica i actual, i situarà com a elements principals de la festa la llengua, la tradició, el lema jocfloralesc i els personatges i episodis històrics.


Jacint Verdaguer

Jacint Verdaguer (1845-1902) és el gran poeta d’aquest període. Nasqué a Folgueroles (Osona), al si d'una família camperola; ingressà als 10 anys al seminari de Cic, on es familiaritzà amb els clàssics. Participà als 20 anys en els Jocs Florals i hi obtingué ja dos premis que l’acostaren cap als intel·lectuals de la renaixença. Fou sacerdot i exercí com a capellà als vaixells d’una companyia transatlàntica que feien la ruta d’ultramar. En aquesta època viatgera va escriure L'Atlàntida, poema èpic que fou premiat als Jocs Florals de 1877. L’Atlàntida és un extraordinari poema èpic sobre la desaparició de tot un univers mític sota les aigües de què pren el títol. L’enorme ambició del projecte, que cal considerar romàntic, pretén d’assimilar l’ideal d’assimilació del passat i l’explicació total de l’univers que obstinadament vol totalitzar.

Després tindrem un Verdaguer que canta el progrés de la societat a desgrat del seu conservadorisme d’arrel preindustrial. Del mateix moment és el seu nou cant èpic Canigó (1886), de caràcter més popular, el llarg poema és elaborat a partir de llegendes medievals.


Podem dir que l'aportació de Verdaguer a la llengua catalana fou d’una altíssima categoria literària, i que agafà directament del llenguatge popular, corroborant la influència que tingué la poesia popular tradicional damunt la poesia d’elaboració culta romàntica en la Renaixença. La llengua i el paisatge el connectaren directament amb el món rural d’on provenia.




La narrativa de la renaixença: la novel·la històrica i el realisme

La novel·la històrica arriba a la literatura de la renaixença per la influència de Walter Scott i contribueix a orientar el moviment cap a la línia del romanticisme medievalitzant i conservador. La novel·la històrica és una barreja de crònica i imaginació. La proporció de cada element varia segons l’autor, però en general es tracta d’una novel·la d’aventures amb un fons històric que li serveix d’emmarcament. Els elements desencadenants de les aventures són la lluita i l’amor. La funció de la novel·la històrica havia estat contribuir a procurar una memòria històrica mitjançant la selecció de moments claus del passat nacional. Un dels autors clau és Antoni de Bofarull amb la seua obra L’orfeneta de Menargues.

El corrent realista se centra de manera exclusiva en el que considera la realitat total (política, social, econòmica) i en la seua evolució dinàmica. Té consciència dels canvis històrics i reflecteix els grans processos de la societat de l’època, bàsicament la revolució industrial i el triomf de la burgesia, amb una visió optimista del món. La novel·la realista conté també un component bàsic de crítica social, la qual cosa li confereix, en darrer terme, una dimensió moral.


El naturalisme

El naturalisme fou un corrent dintre del realisme, elaborat per l’autor francés Émile Zola. L’estètica del Naturalisme es basa, d’una banda, en el precepte heretat del realisme que la novel·la havia de ser objectiva i impersonal, sense intervenir en el joc de les passions presses a la realitat. Un segon precepte, aquest ja específicament naturalista, és que la novel·la ha de ser una un seguit d’observacions sobre les combinacions espontànies de la vida, una mena d’experiència de laboratori. Per tant, l’autor ha de treballar aquesta experiència amb un criteri purament determinista, és a dir, les accions humanes són producte de lleis fisiològiques fatals, de les quals són les principals la llei de l’herència i la llei del medi ambient. Per tant, les obres analitzen la vida de personatges que tenen problemes per l’herència genètica i per l’ambient en el qual es desenvolupen.

Narcís Oller

Narcís Oller va nàixer el 1846 a Valls. Fou novel·lista, i dels més importants de la literatura del seu temps. La seua formació va ser romàntica, però es decantà cap a l’estètica naturalista, cosa que li permeté d’oferir una reproducció de la societat d’aleshores. Açò significà la incorporació temàtica i una visió del món fins llavors inèdites a la renaixença. A més, suposà per a Oller la creació d’un llenguatge narratiu i d’un estil novel·lístic.

Una de les obres cabdals de la seua producció novel·lística és L’escanyapobres (1884). Té com a marc la societat rural en vies d’industrialització. L’autor personifica els diners (l’avarícia) en la figura tràgica de l’Oleguer i en la de la seua dona, la Tuies. Pel marc de la descripció i per la llengua, la novel·la s’insereix de ple en el realisme, però s’acosta al naturalisme per descripció científica del procés de l’avarícia i per la finalitat moral. Oller hi integra també alguns elements romàntics i d’altres costumistes.


La febre d’or (1890-1892), és la novel·la més coneguda d’Oller. És una obra de costums que retrata una època de la vida social i econòmica de Barcelona arran de la febre borsària dels anys 1890-1891. És una novel·la centrada en el creixement de la ciutat i en la formació de la nova burgesia.


Teatre de la renaixença

A mida que el segle XIX avança, el teatre esdevé una eina fonamental en la consolidació de la Renaixença. S’observen dues tendències que es corresponen amb les tendències del romanticisme. Per una banda, la línia culta que intentarà produir un teatre digne basat en els mòduls romàntics conservadors i amb un ús de la llengua més arcaic. Per una altra banda apareix un teatre més arrelat a una dimensió popular que tractarà temes relacionats amb la tendència romàntica liberal, amb un ús elevat del sarcasme i la utilització d’un llenguatge més col·loquial i sense cap tret que l’acoste a una idea de normativa.

El teatre popular

Es caracteritza per la creació del sainet com aquella peça teatral curta i bastida damunt l’esquematisme de les situacions escèniques i que tendeix a crear una dinàmica de progressiva identificació entre espectadors i determinats personatges a través del funcionament arquetípic d’aquests. Aquesta dinàmica es fonamenta en l’aparició d’uns conflictes domèstics, un llenguatge planer, la successió constant de situacions que normalment es resolen en forma d’acudit.
Tot i això, és notable l’acceptació per part del públic, la qual cosa explica la gran quantitat de dramaturgs i la gran quantitat d’obres que s’hi escriuen per aquells anys.

Josep Bernat i Baldoví

Bernat i Baldoví serà qui donarà els primers sainets valencians i qui col·laborarà en la creació del gènere del llibret de falla. Destaquen peces com Un fandanguet a Paiporta (1857) o amb paròdies tan efectives i efectistes com El Virgo de Visanteta (1845), obra que –des d’una òptica superficial- ha estat considerada com a paradigma de la grolleria valenciana. Una altra de les recriminacions tòpiques al teatre d’aquest autor, la manca de cura lingüística, caldria matisar-la molt: i és que malgrat l’ortografia evidentment castellanitzada dels textos, el lèxic i les expressions populars que s’hi contenen són d’una notable riquesa.

Eduard Escalante

Eduard Escalante (1835-1895) va consagrar-se gairebé en exclusiva a l’escriptura de sainets. Les deficiències teòriques, fruit de la seua manca de formació, va saber compensar-les amb un excel·lent domini de la tècnica i dels recursos teatrals, amb una singular perspicàcia per oferir tipus molt ben caracteritzats, amb una habilitat fora del comú per aconseguir efectes còmics on destacarà la sàvia i particularment encertada manipulació de la llengua: va fer-se famosa la seua capacitat per deformar el valencià i el castellà, especialment en boca dels personatges coents, que tractaven de parlar castellà per tal d’aparentar una major categoria social.
Si bé en un primer moment les seues obres reflectiran els ambients dels barris baixos valencians, aviat s’especialitzarà en retratar tipus, situacions i ambients de la petita burgesia valenciana. Uns retrats que tot i descansar en la sàtira, saben conjugar-la amb l’humorisme i una visió generalment benèvola amb poques excepcions: els forasters infatuats, els qui s’hi neguen a acceptar la seua condició social. L’època de major i millor fecunditat d’Escalante és la que va de 1868 a 1880 i, on podem trobar obres com Bufar en caldo gelat (1869), Barraca en lo Cabanyal (1871) o Les xiques de l’entresuelo (1877).

El teatre culte

El drama romàntic de caire històric queda establert com a gènere fàcilment identificable a Catalunya. Ben aviat la burgesia es decanta envers una temàtica que li evoca fets i personatges de la història nacional.

Àngel Guimerà

Nascut el 1845 a Santa Cruz de Tenerife, encara que els pares eren del Vendrell, torna a Catalunya als huit anys. Guanyador de diversos premis dels jocs florals, va deixar la poesia a segon terme per dedicar-se a la dramatúrgia. Guimerà és un eficaç renovador des de dins del teatre romàntic amb tècniques innovadores com quan adopta el decasíl·lab, que li permet un joc rítmic molt superior al de l’heptasíl·lab habitual. A l’obra de Guimerà apareix amb freqüència l’ésser marginat: la societat es resisteix a admetre aquell que no reuneix uns requisits específics, tot i que això no siga culpa d’ell. El marginat porta una conducta exemplar sense arribar mai a ser un revoltat: accepta la realitat establerta i procura el seu canvi dins les coordinades que la mateixa societat ha establert.


A la seua obra podem trobar dues societats: la que veu l’autor, proposada en obres de caràcter realista, la de la Catalunya del seu temps; i la que l’autor inventa en obres de contingut romàntic, habitada per monarques, prínceps, bufons amb una fixació borrosa en el temps i l’espai. És per això que, malgrat ser un escriptor emmarcat en la tendència conservadora, també el trobem tractant temes característics de la tendència liberal. Entre les obres més representatives trobem Mar i cel (1888), amb trets medievalitzants que representarien el romanticisme més conservador i Terra baixa (1896), una obra que treballa trets de la tragèdia realista més relacionada amb la tendència progressista de la renaixença. Una altra obra representativa d'aquesta última tendència és La filla del mar (1900).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada